LA CASA de PAPEL - феноменът
Трябваше да ме затвори втората, вече истинска, карантина и дъщеря ми, тийнейджър да ми досади, за да седна да изгледам първия епизод от LA CASA de PAPEL по NETFLIX. А оттам насетне стана неконтролируемо – не спираш да мислиш за сериала, докато не свърши и последния епизод от последния (за сега) четвърти сезон.
Сериалът "LA CASA de PAPEL/ Къща от хартия" е криминална драма, проект на телевизионния продуцент Алекс Пина, излъчван по испанската телевизия Antena 3. След устойчиво спадащ рейтинг на втори сезон правата за стрийминг (излъчване в цял свят) са откупени от NETFLIX. След международният успех следва заснемането на още два сезона. Сериалът се превръща в най-гледаната неанглоезична поредица за NETFLIX. Истински феномен.
Странното заглавие за премиерата му в Щатите "Money Heist/Кражба на пари" навярно е избрано от NETFLIX поради две причини. Първо, защото по това време NETFLIX стриймва в Америка хитовото шоу "House of Cards" и преводът на оригиналното испанско заглавие би довел до объркване у феновете, като дори е било възможно те да припознаят LA CASA de PAPEL като негов испански еквивалент. Второ, от комерсиална гледна точка NETFLIX искат да гарантират успех на сериала, убедени че "Money Heist/Кражба на пари", макар и доста непоетично много по-добре се асоциира с престъпността, тема която традиционно заковава болшинството от зрителите пред екрана.
Идват спечелени множество награди, включително ЕМИ през ноември 2018 за най-добър драматичен сериал.
Сериалът проследява два дълго подготвяни и съвършено планирани елегантни обира на Кралския монетен двор на Испания, и на "Bank of Spain" (този все още с отворен край, без да знаем дали ще е успешен). Повествованието се разказва по изключителен начин от Токио, една от главните героини. Сюжетната линия върви в реално време, търпи ретроспекции, прави резки скокове напред и назад във времето, и обяснява мотивацията на героите. Мозъкът на операциите е Професора, който събира банда обирджии, за да извършат невъзможни неща пред очите на целия свят, без за това да проливат и капка кръв. Предвидил почти всеки ход на полицията, той превръща обирите в символ на протест срещу несправедливостите в "системата" и кара милиони хора да симпатизират на групата.
Всъщност всички те - героите са ни представени с имена на известни столици. От първи и втори сезон са: Токио, Найроби, Рио, Денвър, Москва, Берлин, Хелзинки, Осло и разбира се Професора.
В трети и четвърти сезон към групата се присъединяват още: Лисабон, Палермо, Стокхолм и Богота.
Химн, маска и цвят взаимно се допълват и правят очарователно завършен и разпознаваем образа на сериала.
Червеният цвят на гащеризоните (онова наситено испанско червено), символ на страст, провокация, на сигнала за тревога и маската с образа на Дали (също емблематична испанска културна препратка) се превръщат в разпознаваем образ на бунтарите и несъгласните със статуквото.
Впоследствие маската и гащеризоните биват припознати от реално протестиращи хора за човешките права в Америка, Европа и Азия.
Нарочно всичките декори на обирите са в тъмен цвят, за да могат светлите лица на героите, маските и червените им гащеризони ярко да се открояват. Синьо, зелено и жълто са "забранени" цветове в сериала.
Bella Ciao - песен на италианската антифашистката партизанска съпротива възкръсва 75 години по-късно, като химн на поредицата. Става световен хит през 2018. Продължава да се пее в в множество държави по време на демонстрации за демокрация, феминизъм и защита на околната среда .
В първи сезон го чуваме цели три пъти. Веднъж го подхваща цялата група когато Москва, копаейки тунел пробива бетонния под и се натъква на пръст, много по-лесна за копаене. Втори път се запява от Професора и от Берлин пред камината. И трети, когато Берлин в самоубийствена мисия брани края на тунела, за да могат останалите от групата да успеят да се измъкнат.
Сценарий, актьорска игра, декори и символи превръщат сериала в зрелище, което нито за миг не те оставя спокоен пред екрана.
И дори екзекуцията в четвърти сезон, на една от любимите героини, за която сигурен съм са изплакани безброй сълзи, успява да надгради драмата, въпреки че оставя в тежка безтегловност след видяното феновете на сериала.
Успяват да погъделичкат и нас българите, като дават роля на порода полу-питомен пор с името... София.
Продуцентите изграждат уникална връзка с публиката, като превръщат сериала в нещо много повече от забавление. Въздействието което оказва на хората по света е феноменално и оставя нещо в сърцата им.
Очаквайте скоро от нас страхотен оригинален мърч на LA CASA de PAPEL. Развълнувани сме и нямаме търпение.
Автор: Калоян Илиев